Thursday 15 May 2014

Ratatouille (ratatuj) na lakši način

Znam da se leto približava čim primetim na pijaci ljubičanstvenost plavog patlidžana i gomilu tikvica na tezgama sa sve cvetom na vrhu. Jeste da je još uvek rano za njih, njihova slast i zrelost je potpuna tokom vrelog leta, ali posle duge, hladne i kišovite zime meni je bilo potrebno prevremeno leto i sunce makar u tanjiru. Bosiljak je tek počeo da zeleni i miriše, a bez njega je za mene ratatouille  nezamisliv, kao i većina letnjih jela koja u sebi sadrže paradajz. Pravi pravcati, klasični, francuski ratatouille se sprema maaaalo drugačije, ovo je neka lakša, ali veoma ukusna verzija, dosta liči na grčku varijantu ovog jela. Ovo je jedno od najomiljenijih jela moje starije kćeri. U Grčkoj ga često spremaju domaćice pod imenom turlu. Reč je turskog porekla i mogla bi se prevesti kao papazjanija, masa, mešavina svega i svačega. Meni je ipak draži francuski naziv. Ratatouille je najukusniji sledećeg dana, i to bez zagrevanja na sobnoj temperaturi. Fino ide kao dodatak mesu, uz hleb sa hrskavom koricom i robustnim crnim vinom. Ja ga uglavnom spremam kao posno jelo. Pa, da krenemo:

Ratatouille na lakši način

Potrebno vam je:

1/3 šolje maslinovog ulja
5 čena naseckanog belog luka
2 veća naseckana crna luka
2 crvene paprike seckane
6 veća paradajza koji ste oljuštili i naseckali (može se koristiti i oko 700 ml paradajza u tetrapaku ili ista količina naseckanog paradajza u konzervi)
3 srednja plava patlidžana seckan na kolutove (400 grama)
3 tikvice srednje veličine seckane na kolutove (700 grama)
1/4 šolje seckanog svežeg peršuna
1/4 šolje seckanog svežeg bosiljka
6-8 grančica majčine dušice (timijan) ili puna kašičica suvog začina
2 kašičice soli (ili po ukusu)
Biber





1. Zagrejte ulje u šerpi sa debelim dnom i propržite beli luk dok ne krene da menja boju. Pazite da ne izgori.
2. Smanjite vatru, dodajte luk i crvenu papriku (ono zeleno na slici je mladi luk koji sam imala pri ruci i dodala u jelo, vi to možete izostaviti).
Moj patlidžan je bio prilično veliki pa sam ga umesto na kolutove isekla malo drugačije.

3. Dodajte paradajz, poklopite šerpu i kuvajte nekoliko minuta dok paradajz ne ispusti dosta tečnosti. Ukoliko koristite paradajz iz tetrapaka, kuvajte oko 5 minuta na tihoj vatri i dodajte pola do jedne šolje vruće vode.
4. Dodajte patlidžan, tikvice, peršun, bosiljak, majčinu dušicu, so i biber. Poklopite šerpu i kuvajte na tihoj vatri oko 30 minuta, slobodno povremeno dodajte malo vrele vode ukoliko paradajz krene da se "hvata" za šerpu.


5. Otvorite šerpu i pustite da ispari višak tečnosti. Dodajte so ili biber ukoliko je potrebno. Služite.


Prijatno!

8 comments:

  1. Lepe su ti fotografije! :-)

    ReplyDelete
  2. Meni ovo diiiiiiiivno izgleda! Kod nas je običaj da se u svo to povrće, kada je skoro gotovo, doda malčice brašna, tek da od tih sokova napravi sos. Inače je sve ostalo isto.
    Ostale mi oči na onom tanjiru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moja mama je često pravila prženiju, znaš ono jelo sa paradajzom i paprikama, mogu da se dodaju jaja i ne. To jelo me podseća na detinjstvo. Ratatuj je nešto slično. Hvala na komentaru!

      Delete
  3. Ma tekst je inspirativan do neba.
    A tako nešto slično mi zovemo sataraš. Samo ne ide tikvica već paprika. Probat ću i ovo, to sam htjela napraviti još od onog crtića s mišem kuharom (ne mogu se sjetiti kako se zove).
    Pozdrav iz kišnog Zagreba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, ajoj, to mi je omiljeni crtać i zove se baš tako-Ratatuj! Pozdrav i tebi!

      Delete
  4. Mmm divno,omiljeno letnje jelo,jedva čekam da bude pravog,domaćeg patlidžana iz bašte mog tate.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmm, zvuči divotno...imati patlidžan (i sve ostalo) u bašti. Ja za sada imam pijacu nadomak stana...sanjam o baštici. KO zna, možda jednoga dana. Hvala na komentaru.

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails